Choroba Osgooda-Schlattera

Choroba Osgood-Stalattera jest chorobą przeciążeniową stawów kolanowych, inaczej zwaną jałową martwicą guzowatości kości piszczelowej (jest to wyniosłość kostna na kości piszczelowej znajdująca się nieopodal rzepki, w przedniej części kolana). Stan zapalny w tym obszarze objawia się obrzękiem i bólem, który występuję w okolicach łączenia rzepki z kością piszczelową. Schorzenie w dalszym etapie może nawet  powodować złamanie z oderwaniem się części kostnej guzowatości. Choroba występuje głównie u nastolatków w okresie dorastania, często na skutek przeciążeń i  nadwyrężenia stawów kolanowych, które są związane z aktywnością fizyczną. Diagnozę choroby stawiamy na podstawie dokładnego wywiadu oraz badania, prowadzonego przez lekarza ortopedę. Lekarz może też wskazać wykonanie badania RTG w celu wykluczenia innych dolegliwości.

OBJAWY:

• ból w okolicy guzowatości kości piszczelowej, w przednim przedziale kolana, który nasila w czasie aktywności fizycznej,
  • pojawiające się uczucie sztywności mięśni, szczególnie w okolicy mięśnia czworogłowego uda (przód uda)
  • ewentualne ograniczenia ruchowe,
  • zaczerwienienia w obrębie guzowatości kości piszczelowej.

LECZENIE:

Głównym elementem w okresie leczenia choroby jest wdrożenie treningu rehabilitacyjnego, który polega na regeneracji mięśni i struktur okolicy stawu kolanowego. W proces leczenia włączamy również element treningu rozciągającego okoliczne mięśnie, a także rolowanie struktur mięśniowych i powięzi. Zwykle kontrolowane przez fizjoterapeutę i/lub ortopedę ograniczenie aktywności fizycznej wystarcza aby zminimalizować dyskomfort okolicy kości piszczelowej i więzadła rzepki odczuwany przez dziecko. W cięższych przypadkach u niektórych pacjentów powinno dojść do przerwy od aktywności fizycznej. Wskazane też może być wdrożenie okładów z lodu lub żelów przeciwzapalnych zmniejszających obrzęk i ból. Rehabilitacja wymaga cierpliwości, gdyż może trwać
nawet kilka miesięcy. Po ustąpieniu możliwy jest całkowity powrót do codziennej aktywności.