Choroba zwyrodnieniowa kolana

Choroba zwyrodnieniowa kolana — inaczej artroza kolana, to jedna z postaci chorób zwyrodnieniowych stawów, najczęstszych schorzeń układu ruchu. Pośród nich wyróżniamy artrozę pierwotną (związaną z wiekiem) oraz artrozę wtórną (wywołaną np. przez reumatoidalne zapalenie stawów).

Przyczyną jest przewlekłe zapalenie w obrębie stanu kolanowego, gdzie uszkodzeniu ulega głównie chrząstka (w mniejszym stopniu łąkotka, więzadła, pozostałe struktury).  Powoduje to utratę amortyzacji pomiędzy kośćmi oraz drażnienie zakończeń włókien nerwowych podczas ruchu. Pojawia się  ból i obrzęk w obrębie stawu (wzmagający się podczas aktywności).  Zmniejszają sie także możliwości ruchowe człowieka. Innymi objawami charakteryzującymi zwyrodnienie kolana są obrzęk, uczucie ciepła, sztywność, zwłaszcza przy dłuższym bezruchu, odczucie „chrupania”  kolana zwłaszcza przy nagłym ruchu.

PRZYCZYNY:

• Wiek – zdolności regeneracyjne chrząstki zmniejszają się wraz z wiekiem,
  • Nadwaga – nadwaga i otyłość powodują zwiększenie obciążenia na staw kolanowy,
  • Miażdżyca naczyń oraz cukrzyca,
  • Dziedziczenie – zarówno w zakresie samej artrozy, ale również dotyczyć może nieprawidłowej osi kończyny, a w związku z tym przeciążenie danego przedziału stawu,
  • Płeć – znacznie częściej występuje u kobiet, po 50 roku życia
  • Urazy i przeciążenia (w tym sportowe),

OBJAWY :

• ból w trakcie aktywności takich jak wchodzenie, schodzenie ze schodów, a z czasem również ból w spoczynku,
  • tkliwość i ból przy dotknięciu w okolicy szpary stawowej stawu
  • trzeszczenie w kolanach podczas aktywności
  • w późniejszym etapie choroby, może występować niestabilność więzadeł, co objawia się odczuciem „luźnego”, „niepewnego” kolana
  • ograniczenie ruchów rzepki względem kości tworzących staw
  • obrzęk, opuchnięcie kolana

LECZENIE ZAPOBIEGAWCZE

• edukacja pacjenta,
  • dobranie odpowiedniej aktywności fizycznej,
  • trening rehabilitacyjny,
  • dbanie o prawidłową masę ciała,
  • ograniczenie nadmiernej pracę fizycznej obciążającej staw,
  • leczenie farmakologiczne – wstrzyknięcia steroidów lub kwasu hialuronowego.

LECZENIE OPERACYJNE

Pierwszym etapem leczenia jest zabieg artroskopowy, podczas którego usuwany jest nadmiar przerośniętej błony maziowej, usunięcie wolnych ciał, elementów kostnych, oczyszczenie okolicy stawu i jeśli zachodzi taka potrzeba rekonstruuje się więzadła, które uległy uszkodzeniu bitcoin address software. Jeśli artroskopia nie pomogła, przeprowadza się zabieg endoprotezoplastyki stawu kolanowego. Wymienia się fizjologiczny staw na sztuczny. Zabieg ten jest jednak bardzo inwazyjny i po operacji potrzebne jest kompleksowe leczenie i rehabilitacja.